WEER OF GEEN WEER, DAAR IS WIEL WEER !

12 februari 2020 - Venlo, Nederland

Beste mensen,

Tijdje geleden hé.  Soms heb je van die periodes dan krijg je gewoon niets op papier, er komt zoveel op je af, je doet zoveel indrukken op, het lukt even niet, ik noem het t toetsenbordtrauma. heb dan ook maar een sabbatical genomen van anderhalf jaar. Eind 2018 was prachtig, ik mocht de New York Marathon lopen, een geweldig evenement. Ik heb de afgelopen 40 jaar veel in hotels verbleven, vaak gezellig, warm, gastvrij, maar ook vaak heel onpersoonlijk, koel en zakelijk.  Tegenwoordig check je in op je mobiel, houdt je mobiel vervolgens onder de klink en bent binnen. s'Morgens kies je voor ontbijt met barcode en zonder maar iemand gesproken te hebben sta je weer buiten.  Omdat ik iemand ben die graag nieuwe dingen uitprobeert,  heb ik daar in New York een begin meegemaakt, ik koos voor airbnb en über. Via een marathonorganisatie had ik een startbewijs geregeld en behoudens de transfer naar de startlocatie de verdere trip in eigen beheer gedaan. Onze Ben met wie ik de marathon zou lopen, was er ook met dochter, hij koos echter voor de zekerheid van een vol georganiseerde trip. Ik persoonlijk heb niet zoveel met groepsreizen, ga liever zelf op ontdekkingstocht. Na aankomst in New York Newark, zoals gebruikelijk in de States ellenlange rijen bij de douane, duurt zomaar 2 uurtjes,  voor oude mensen en kleine kinderen wordt geen uitzondering gemaakt, jammer. De trein naar PEN station genomen en daar sta je dan weer eens op Times Square. Übertje geseint met de mobiel en op weg naar Harlem.  Harlem trekt sinds jaar en dag een gevarieerd publiek van locals en toeristen vanwege zijn intieme jazzclubs, soulfoodrestaurants en Afrikaans-Amerikaans erfgoed. Er is een bruisend uitgaansleven met trendy eetgelegenheden, stijlvolle clubs en hippe bars. De wijk is een mengeling van bruine bakstenen huizen en moderne hoogbouw. In de hoofdstraat, 125th Street, bevinden zich het beroemde Apollo Theater,heb ik dus ook maar bezocht, de geest van James Brown was nog altijd aanwezig, winkels van bekende ketens en restaurants.   Leuke airbnb (iemand deelt zijn woning met jou) in hartje Harlem, met nog altijd bijna 100% donkere bevolking, ook Ivy zo heette de jongedame die met mij haar appartement deelde.  Leuk appartement aan de rand van een mooi park. Ivy was alleraardigst, het appartement netjes, opgeruimd en schoon. Ik had mijn eigen slaapkamertje, voor de rest was het feel like home. De eerste avond op loopafstand een leuk restaurant bezocht, was de enige blanke in de zaak, voelde niet apart, ik had die ervaring al eerder opgedaan in China met alleen Chinezen met het verschil, dat het er in Harlem een stuk gezelliger en swingender aan toe gaat.  De marathon zondag met vertrek op Staten Island  was geweldig, door de meest bekende wijken zoals Brooklyn, Queens, Bronx, Harlem en natuurlijk Manhattan gelopen met de fabuleuze aankomst in Central Park, nooit heb ik zoveel mensen langs de kant zien staan, je werd letterlijk naar voren geschreeuwd, een droom van een medaille. Ivy die wist, dat ik voor de Marathon kwam, stond bij terugkomst klaar met een mooie bos bloemen en een heerlijke zelfgebakken cake. De dag erna , weer de ontnuchtering, stijf als een plank en enkele dagen later weer back home.

In een keer zit je weer in Nederland tussen die arme boeren met hun stikstofproblematiek, nou ja arme boeren, zo arm zijn ze eigenlijk niet, eigenlijk heb ik nog nooit een boer in een rijtjeshuis zien wonen met een tractor voor de deur. Ze wonen over het algemeen vrijstaand in zeer riante optrekjes, hoeven nooit in de file te staan op weg naar hun werk, ze veroorzaken ze alleen als ze weer eens op weg zijn naar Den Haag.  Ook in de liefde loopt alles op rolletjes,  vrouwen krijgen ze via de gratis datingsite boer zoekt vrouw aangeboden, waarbij  ze er vaak ook nog eens verschillende kunnen uittesten in de stal, alvorens de enige echte de slaapkamer op mag.  Die stikstofaffaire is wat, mogen we binnenkort nog 100 rijden, worden we het land met de minste uitstoot in Europa, zijn we het vakantieland bij uitstek voor vele Duitsers, want die willen ook wel een beetje saubere Luft, als dat maar niet uitmondt in een" stikmofaffaire".

Het was wel weer een zomertje afgelopen jaar, het ene na het andere warmte record wordt verbroken, ik was in mijn nopjes, veel kunnen fietsen op de racefiets, veel hardlopen en weer eens met ’t tentje onderweg geweest.  Achtereenvolgens de Sevilla Marathon, Venloop Halve Marathon, de Amsterdam Marathon 2019,  Dam tot Damloop, Halve Marathon van Egmond , Ronde van Vlaanderen in april 2019, lekker sportief bezig.

Het weer speelt ons aardig parten, ook op het moment als ik dit schrijf.  De ene stormwaarschuwing na de andere, we moeten gaan wennen aan door elkaar lopende jaargetijden,  elke storm krijgt zijn eigen naam, lief he,  alles in alfabetische volgorde, dus de storm “  Wiel “ duurt nog even, mezelf kennende  een storm in een glas water. Ik stel voor dat we komende zomer ook hittegolven van 2 tot 3 dagen een naam geven bv  Cool down of Coupe Soleil, voelt t allemaal iets minder warm aan.

Ben overigens heel blij , dat het aantal aanslagen op onschuldige mensen gelukkig is afgenomen en daarmee ook de angst om bij een groot evenement te kunnen zijn wat dus meer rust geeft.

Over een groot evenement gesproken, over ca. 75 dagen 26 april a.s. mag ik deelnemen aan de London Marathon 2020, zul je denken, wat is hier nu bijzonder aan, welnu het aantal aanmeldingen en de superkleine kans om te kunnen deelnemen. 500.000 aanmeldingen wereldwijd en slechts 50.000 deelnemers,  ik ken mensen die al 15 jaar lang proberen deze marathon te kunnen lopen, dus heb ik echt wel heel veel geluk gehad, nu zorgen, dat ik blessurevrij blijf.

Tot slot wil ik mijn goede kennis Martin nog complimenteren met zijn nobel initiatief het schrijven van een mooi reisverhalenboek, waarvan de opbrengst bestemd is voor Kidzbase. De moeite waard om eens te lezen.

Zelf heb ik de afgelopen 30 jaar tijdens mijn reizen ook wel verschillende spraakmakende avontuurtjes meegemaakt zoals een ontmoeting met de beroemd beruchte Phoolan Devi The Bandit Queen in India  https://en.wikipedia.org/wiki/Phoolan_Devi

In mijn toekomstige verhaaltjes lijkt het mij leuk hierover te vertellen.

Ik wens jullie wederom een mooi voorjaar toe, blijf lachen, blijf in beweging, blijf gezond.

Tot horens,

Wiel

1. Piet:
    12 februari 2020
    Moej verhaol Wiel!#
  2. Ria Rijksen-Dekkers:
    12 februari 2020
    Hoi Wiel,
    Dich hebs weer moeij geschraeve Wiel!
    Vuul succes gewins met de veurbereiding op de marathon in Londen!
    Groetjes auk van Ferd.
  3. Annemie De Kleermaeker:
    15 februari 2020
    Leuke reisblog! Zoë kump ze nog ens erges 👍!
    Bin beniëd wie lang des ze UT nog vol hels?!🧐
    In ieder geval hiël vuul suukses in Londen🥇!
  4. Emmelie:
    15 februari 2020
    Daag Wiel,
    Prachtig wiesse det allemaol schriefs.
    Dich hes al vuuel gezien.
    Bliefs mich verbaase euver dien energie... bis toch auk neet mier de jongste...hahaha
    Wins ich hiel vuuel suukses in London.
    Geniet der van